Weerstand tegen virussen: 6 eenvoudige tips

weerstand tegen virussen

Geschreven door Claudia van Wezel

Claudia van Wezel is gekwalificeerd natuurgeneeskundig therapeut en docente en oprichter van zwangerschaps- en oudercursus Van Buik tot Baby.

november 25, 2021

Het najaar is aangebroken en het is weer verkoudheids- en grieptijd. Hieronder vind je 6 eenvoudig toepasbare tips om je weerstand tegen virussen te verhogen.

Wat is een virus eigenlijk?

Een virus is een pakketje genetisch materiaal met een schil. Een virus is dood materiaal. Het reist in vochtdruppeltjes, deze worden aerosolen genoemd.

Een virus heeft een gastheer of -vrouw nodig om zichzelf te reproduceren, jou dus. Dit kan alleen als het in je cellen binnen weet te komen.

weerstand tegen virussen

Een lekker voetenbad op zijn tijd!

En daarvoor moet het eerst langs je slijmvliezen, want daar komen de meeste virussen je lichaam binnen. Jij verdedigt je met je huid en je slijmvliezen en de immuunstofjes die daarop zitten, zoals bijvoorbeeld immuunglobines en lactoferrine.

Die immuunstoffen moet je dan natuurlijk wel kunnen aanmaken. En dit vraagt bouwstoffen.

Je slijmvliezen houden van zwavel (en virussen niet!). Een fijne manier om aan zwavel te komen is een lekker voetenbadje met magnesiumsulfaat. Magnesiumsulfaat wordt ook wel bitterzout of Epsomzout genoemd.

Zwavel in je voeding

Een andere bron van zwavel vind je in je voeding. Bijvoorbeeld in ei, vis, schaal- en schelpdieren, wild, vlees, ui, prei en kool. Zo kan een uiensoep een boost zijn voor je immuunsysteem.

Zogenaamde essentiële suikers zijn ook belangrijk om allerlei immuunstoffen aan te maken.Essentiële suikers zijn goede suikers die als een soort antennes op de buitenkant van onze cellen gebouwd worden en zorgen voor de onderlinge cel-communicatie

In voeding kun je essentiële suikers onder meer vinden in paddenstoelen, zeewier, ouderwetse kippensoep en bessen. Een lekker recept voor een soep met onder meer paddenstoelen vind je hier.

Je huid zelf is ook een barrière tegen virussen

Oma wist het wel: zij zorgde elk jaar als de “r” in de maand kwam voor levertraan. Levertraan is een goede bron van vitamine A en vitamine D die onder meer nodig zijn voor een gezonde huid.

Ga darmtuinieren!

Alle slijmvliezen in je lichaam, waaronder de slijmvliezen van je huid en het keel-, neus-, oorgebied, communiceren met elkaar. En de aansturing daarvan gebeurt grotendeels vanuit je darm. Zorg dus voor een gezonde darm voor meer weerstand.

weerstand tegen virussen beestjes in je darm

Beweeg!

Door te bewegen maakt jouw lichaam meer lactoferrine aan, een belangrijke stof voor je immuunsysteem.

Een beetje TLC op zijn tijd

Met wat “tender loving care” versterk je je weerstand ook. Doe dingen die je leuk vindt. Zoek positieve mensen op. Lach. Geniet van het leven.

En wil je een persoonlijk advies voor meer weerstand? Neem dan contact met me op!

Misschien vindt je dit ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *