Corona en je immuunsysteem

Corona en je immuunsysteem. Versterk je immuunsysteem preventief. In dit blog geef ik tips.

De wereld is op dit moment in de ban van het nieuwe Corona virus. Niet eerder hebben we op zo’n grote schaal meegemaakt dat ons sociale contact sterk beperkt wordt en dat we dagelijks bestookt worden door nieuwe getallen met besmettingen.

De maatschappij en de economie komen grotendeels tot stilstand. Ben jij ook bang dat jij of iemand die je dierbaar is besmet wordt? Ben je bang om ziek te worden? Lees verder als je wilt weten wat je zelf preventief kunt doen om je immuunsysteem te versterken. Uiteraard gaat bij Corona acute medische hulp voor en is dit blog niet bedoeld als vervanging voor medisch advies hierin.

Corona en je immuunsysteem

Wat ik een beetje mis in het hele gebeuren met betrekking tot Corona is informatie over hoe jij zelf jouw immuunsysteem sterker kunt maken. Hieronder geef ik een aantal tips met betrekking tot leefstijl en voeding.  Voor als je wilt weten wat je nog meer kunt doen dan de huidige maatregelen die nu genoemd worden, zoals handen wassen en 1,5 meter afstand houden.

Een virus en jouw veerkracht

Wat is een virus eigenlijk? Een virus is een hoeveelheid erfelijk materiaal met daaromheen meestal een eiwit-jasje. Op dit eiwit-jasje zitten koppelstukjes.

Een virus kan zichzelf niet voortplanten, maar heeft hiervoor bijvoorbeeld een mens of een dier als gastheer nodig. Het virus probeert aan te koppelen aan een levende cel.

Daarna injecteert het virus zijn erfelijk materiaal in die cel en gaat zich vermeerderen. Uiteindelijk leert je immuunsysteem het virus te herkennen aan dit jasje met koppelstukjes, en zorgt er dan voor dat het geen kwaad meer kan door antistoffen in te zetten.

Hier op Facebook kun je in een filmpje zien hoe een virus te werk gaat.

Hoe werkt een virus?

In het boek The Biology of Belief verwoordt Bruce Lipton het als volgt:

Je kunt een lichaamscel zien als een programmeerbare computerchip. De celkern is dan de harde schijf met het erfelijk materiaal.

Een virus is een USB-stick met hierop ander genetisch materiaal wat de computer kan “besmetten”. Als een virus de kans krijgt aan te koppelen in het lichaam gijzelt het de cel en gaat andere instructies geven.

Bruce Lipton

Je immuunsysteem werkt dag en nacht voor jou en moet in training blijven. Doordat je blootgesteld wordt aan bacteriën en virussen bijvoorbeeld leert je immuunsysteem hoe jij kunt overleven in een steeds veranderende wereld.

In 2014 introduceerde Machteld Huber het idee van veerkracht in een nieuwe definitie van gezondheid.

De oude definitie van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is sinds 1948: “Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijke gebreken.”

Huber kwam met een herdefiniëring: “Gezondheid is het vermogen om zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven.”

En dat maakt je volgens mij ook sterk in het leven: je vermogen om op steeds wisselende omstandigheden goed te reageren.

Je immuunsysteem

Hoe kun jij er voor zorgen dat je meer weerstand krijgt?

Inmiddels heb ik als therapeut te maken met een strenge wet- en regelgeving met betrekking tot uitspraken over gezondheid. De EFSA, onze gezondheidsclaims-waakhond is hier heel specifiek over, maar baseert zich altijd op de gangbare methoden en zienswijzen, terwijl er heel veel verandert in de medische en orthomoleculaire wereld. Op zich is het heel nuttig zo’n waakhond te hebben, onzinclaims worden door hen prima gefilterd, en uiteraard zijn mijn tips, adviezen en beschrijvingen mede getoetst aan de EFSA-normen.

Zorg voor een goed dag- en nachtritme

Zorg voor voldoende nachtrust. De meeste mensen hebben 6 tot 8 uur slaap nodig. Ga op tijd naar bed en bouw de dag af. Zet een uur voor je bedtijd de beeldschermen uit. Want dit geeft blauw licht en dit maakt je wakker. Schemeren, een avondwandeling of een stukje lezen kunnen goede manieren zijn om makkelijker in slaap te komen.

Sta op tijd op. Oké, de avondmensen onder ons natuurlijk iets later, maar maak niet van de dag een nacht. Daglicht en beweging kunnen er voor zorgen dat je met energie weer de dag in gaat.

Wissel je activiteiten af. Niet te lang achter elkaar zitten of achter de laptop. Neem regelmatig even een pauze.

Beweeg!

Beweeg dagelijks, 20 tot 30 minuten per dag is echt een minimum. Gewoon bewegen is voldoende, je hoeft niet extreem te sporten. Lekker wandelen in het vroege voorjaarszonnetje, fietsen, de trap nemen, rommelen in huis.  Wanneer je ademhaling licht versnelt en je licht zweet is het voldoende.

Dit geldt overigens niet voor diegenen die te kampen hebben met oververmoeidheid of burn-out. Beweeg dan alleen tegen de grens van zweten aan. Rustig aan dus!

Laat je niet meeslepen door de collectieve angst

Laat je niet bang maken, angst is een slechte raadgever en langdurige stress kan je behoorlijk ontregelen. Er zijn veel technieken voor handen om tot rust te komen, zoals yoga, mindfulness, ademhalingsoefeningen, meditatie. Goed om af en toe je systeem te “resetten”.

Lach, vermaak je! Maak ruimte voor genieten.

Zorg voor gezonde voeding

  • Beperk suiker, frisdranken en bewerkte voeding. Probeer zo vers mogelijk te eten
  • Eet veel verse groenten op meerdere momenten op de dag. Varieer! Zorg voor kleur op je bord
  • Eet zoveel mogelijk biologisch en biodynamisch
  • Drink voldoende water en (kruiden)thee. Je mag echt wel 1,5 tot 2 liter vocht op een dag hebben
  • Beperk je alcoholgebruik
  • Overeet je niet

Supplementen

Vitamines en mineralen kunnen je immuunsysteem goed ondersteunen. Dit geldt bijvoorbeeld voor vitamine D en C, verschillende B-vitamines, vitamine A, en ook zink, selenium, ijzer en koper.

Zorg voor een gezonde darm met een mooi microbioom

En hierachter zou ik wel een heel rijtje uitroeptekens willen zetten. Een gezonde darm is belangrijk voor je algehele welbevinden.

Ja, in je darm bevindt zich echt 80% van je weerstand. Je darm is ontzettend belangrijk voor je immuunsysteem. Al die bacteriën in jouw darm, je microbioom, regelen mede jouw immuunsysteem, je vertering en nog veel meer. Zorg daar dus goed voor.

Eet vezelrijk! Vezels zitten onder meer in groenten en fruit, in noten, zaden, pitten, allerlei soorten bonen, linzen, volle granen. Met het eten van deze vezels geef jij je microbioom voeding.

Eet regelmatig gefermenteerde producten. Zoals zuurkool, appelazijn, desembrood, kokosyoghurt, kefir, kombucha. Of leer om zelf te fermenteren.

En als je darm op orde is, is je slijmvliesafweer dat ook. En hoe komt een virus binnen? Grotendeels via de slijmvliezen in je keel-, neus- en oorgebied.

Je darmslijmvlies communiceert met alle andere slijmvliezen in je lichaam, ook die van het keel-, neus- en oorgebied en zorgt voor mooie immuun-eiwitten die korte metten maken met ziektekiemen.

En dan het Coronavirus

Het Corona virus met de moeilijke naam SARS-CoV-2 / COVID-19 deed eind 2019 haar intrede.  

De afgelopen tijd is door artsen en wetenschappers hard gewerkt en langzaam maar zeker wordt meer bekend over natuurlijke methoden om je specifieker te wapenen tegen Corona. Het is echter nog te vroeg voor een groot volume aan wetenschappelijk onderzoek. De komende jaren zal hier zeker nog meer over gepubliceerd worden.

Corona en je immuunsysteem: Vitamine C

In China heeft men inmiddels ervaring opgebouwd met het behandelen van ernstig zieke Corona-patiënten met hoge doseringen vitamine C.

Er volgen steeds meer berichten van de toepassing van vitamine C . In Nederland wordt het nieuws op de voet gevolgd door Gert Schuitemaker van het Ortho Institute.

Corona en je immuunsysteem: vitamine D

Een goede vitamine D waarde   in je lichaam is belangrijk om virussen af te weren.

Lijnzaad

Specifieke voedingsmiddelen kunnen er voor zorgen dat het Corona virus minder schade aan kan richten in het lichaam. Zoals bijvoorbeeld lijnzaad, en zogenaamde bio flavonoïden uit onder meer marmelade met de schillen van citrusvruchten, ijzerhard, kurkuma, kaneel, en diverse groenten en fruitsoorten.

Probiotica

Koreaanse onderzoekers melden voorlopige onderzoeksresultaten dat specifieke probiotica als supplement, zoals de lactobacillus gasseri, effectief zouden kunnen zijn bij het verder voorkomen van  verspreiding van het Corona Virus.  

Selenium, omega 3 vetzuren en meer

In een systematische review worden verder nog vitamine A, B vitamines, vitamine E, omega 3 vetzuren, selenium, zink en ijzer, zoethout en ginseng genoemd om in te zetten bij Corona.

Ondertussen in Nederland

Er is veel wetenschappelijk goed onderbouwd onderzoek over het immuunsysteem en de rol van suppletie en gezonde voeding. Het is heel moeilijk om uitspraken hierover goedgekeurd te krijgen door de EFSA. Toch is dit in veel gevallen wel gebeurd. Een overzicht staat op de EFSA website. Tip voor wie meer wil weten: download het pdf wat hier staat en type in je zoekvenster: “immune” en kijk dan wat er allemaal op “authorised” staat.

De Nederlandse overheid reageert op haar geheel eigen wijze. Op 26 maart stuurt de NVWA een publiekswaarschuwing uit: “Voedingssupplementen helpen niet tegen het Coronavirus.

Naar hun mening krijg je door vitamines te nemen geen hogere weerstand en hun bron is het Voedingscentrum.  Over het Voedingscentrum heb ik al eerder bericht. Zij gaan er vanuit dat wanneer je gezond eet je geen extra vitaminen nodig hebt. Wat ze erbij vergeten te vertellen is dat slechts 2% van de bevolking volgens hun normen “gezond” eet. En dan nog kom je tekort. Uit onderzoek van de SOE in 1995 bleek al dat de Schijf van Vijf geen garantie is voor het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen.

Niet voor iedereen geschikt

Dit zijn overigens nog steeds algemene aanbevelingen en niet voor iedereen geschikt. Ik noem een paar voorbeelden.

Wanneer je je vitamine D waarde nooit hebt laten bepalen weet je niet hoeveel vitamine D jij moet nemen om op een waarde te komen die optimaal is voor je immuunsysteem. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij mensen die een auto-immuunziekte hebben, kan een hoog gedoseerd vitamine D supplement wat je zomaar op eigen houtje gaat slikken meer kwaad dan goed doen!

En wist je dat je als je meer vitamine D neemt ook meer magnesium bijvoorbeeld nodig hebt om je vitamine D in de actieve vorm om te zetten?

Het gelijktijdig gebruik van medicatie en bepaalde supplementen kan tot ongewenste wisselwerkingen leiden.

Ook lijnzaad is niet voor iedereen geschikt. En wist je dat je nooit gebroken lijnzaad in de winkel moet kopen? Lijnzaad bevat onverzadigde vetzuren die oxideren onder invloed van licht en lucht. Oxideren betekent dat het “ranzig” wordt. Koop dus altijd heel lijnzaad wat je zelf fijnmaalt en dan direct opeet.

Wil je een persoonlijk advies wilt om jouw gezondheid te optimaliseren? Vraag advies aan een deskundig orthomoleculair therapeut!

Corona in perspectief

Ik zou overigens de getallen over Corona iets meer in perspectief willen plaatsen.

 De volgende afbeelding laat zien met welke pandemieën we in het verleden te maken hebben gehad.

Uiteraard is de afbeelding niet compleet, want op dit moment weten we nog niet hoeveel slachtoffers Corona uiteindelijk zal maken.

Cijfers zullen het beeld nooit compleet maken, want de mensen die sterven waren vaak al verzwakt door andere aandoeningen.

Het Corona virus geeft voor de meeste mensen bij besmetting milde klachten.

Corona in perspectief
Nog meer bronnen

Onderzoek naar het effect van vitamine C bij luchtweginfecties, longontsteking en het nieuwe Corona virus.

Behandeling Coronavirus, een nieuwe invalshoek.

Nederlandse overheid overspeelt eigen hand, Ortho Bibliotheek.

De bijdrage van voedingssupplementen in tijden van Corona, NPN Branche Vereniging Voedingssupplementen


Handboek bij voedselovergevoeligheid:

glutenvrij

zuivelvrij

eivrij

suikervrij

gistvrij

Hier kun je meer over ons handboek lezen en je kunt het hier ook kopen.

Of vraag een inkijkexemplaar op. We sturen je het per e-mail toe en daarna krijg je een exemplaar van Groei-nieuws als we iets te vertellen hebben.

Corona en je immuunsysteem was last modified: by
Corona en je immuunsysteem was last modified: by

Auteur: Claudia van Wezel

Claudia van Wezel is gekwalificeerd natuurgeneeskundig therapeut en docente en oprichter van zwangerschaps- en oudercursus Van Buik tot Baby.